вівторок, 21 квітня 2020 р.

Предметний тиждень

План тематичного тижня з географії 


24.02.20. Відкриття предметного тижня стінгазетою «Захоплююча наука       ГЕОГРАФІЯ» .
25.02.20. Пробне ЗНО з географії серед учнів III курсу.
26.02.20. Конкурс презентацій країн (Японія, Нідерланди, Бразилія, Об’єднані Арабські Емірати) серед учнів I курсу (у вигляді плакатів).
27.02.20. Відкритий урок з географії з групою П-7-19.
28.02.20. Конкурс малюнків на тему: «Визначні місця країн світу та України»; підсумок тижня географії, визначення переможців.


  

   














План відкритого уроку

Група П-1-18                                                                                         27.02.

ТЕМА: УТВОРЕННЯ ЄГИПЕТСЬКОЇ ДЕРЖАВИ. КУЛЬТУРА СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ. ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ КРАЇНИ.  ЄКОНОМІКА ТА  ТУРИЗМ.

Мета:
Навчальна: формувати в учні знання про географічне положення і  особливості економічного розвитку Єгипту, природно-ресурсний потенціал країни, населення і культуру єгипетського  краю.
Розвиваюча: розвивати вміння працювати з картою, логічно мислити, робити аналіз відповідей; виховувати в учнів інтерес до знань, почуття бережного ставлення до природи.
Виховна: виховувати науковий світогляд, виховувати толерантне ставлення до інших народів, їх традицій і культури; формувати аналітичне мислення; виховувати інтерес до історії найдавніших цивілізацій. 
Методична: активізація пізнавальної діяльності учнів через застосування інноваційних форм і методів навчання із застосуванням інформаційно-комунікативних технологій.
Методи: частково-пошуковий, дослідницький, репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, інтелектуальна гра, випереджувального домашнього завдання, евристична бесіда, мозковий штурм.
Форми організації навчання: індивідуальна, фронтальна робота, робота в малих групах.
Міжпредметні зв’язки: (ключові терміни і поняття, пов’язані з вивченням курсу географії світу, всесвітньої історії, біології, хімії та інформатики.
Дидактичне забезпечення: підручник В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова, А.І. Довгань «Географія» Київ «Генеза» 2018, авторська презентація Power Point «Єгипет», контурна карта, атлас.
Матеріально-технічне забезпечення:   фізична карта світу, політична карта світу, комп’ютер, проектор, екран, відео сюжет, аудіозапис, карта-схема річки Ніл, кольорові ілюстрації про Єгипет, фотографії пірамід, сфінкса, Долини царів, карточки-завдання, тестові завдання. 
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-подорож. 
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: визначати географічне положення  Єгипту, характеризувати природу держави, називати заняття єгиптян, найважливіші досягнення господарства, побут давніх єгиптян; показувати на карті Давню Єгипетську державу, долину річки Ніл; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни: «фараон», «сфінкс» «дельта», «папірус», «кемет»; пояснювати вплив природних умов на життя людей, висловлювати власну думку про рівень життя і зайнятості населення. 
Структура уроку
1.  Організаційний момент 2 хв
 2. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів 5 хв;
3. Актуалізація опорних знань учнів 6 хв;
 4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу 65 хв;
                        * ЗУПИНКА №1 «Картографічна»
                        * ЗУПИНКА №2 «Країна Пунт»
                        * ЗУПИНКА №3 «Півострів Сінай»
                        * ЗУПИНКА №4 «Суецький канал»
                        * ЗУПИНКА №5 «Ніломір»
                        * ЗУПИНКА №6 «м. Мемфіс»
                        * ЗУПИНКА №7 «Військо фараона»
                        * ЗУПИНКА №8 «Винаходи єгиптян»
                        * ЗУПИНКА №9 «Біологічна»
                        * ЗУПИНКА №10 «Бліц Вікторина »
5. Закріплення знань та умінь учнів 7 хв;
6. Підсумок уроку та домашнє завдання 5 хв.                                                                                           
План уроку
I. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
І. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
          Дорогі діти! Наш сьогоднішній урок незвичайний. Я пропоную вам стати учасниками захоплюючої експедиції, сподіваючись на те, що немає серед вас жодного учня, хто б не мріяв про це. Сьогодні ми познайомимось з країною, яку називають «колискою цивілізації», адже саме в цій  державі, багато років тому, були зроблені відкриття, якими і сьогодні користується сучасна людина. Так, саме тут було винайдено мило, зубна паста, гребінець, ножиці, дезодорант і навіть взуття на підборах. Крім того жителі цієї країни стали першими, хто використав чорнило і папір у листі. Ми здійснимо подорож по найдовшій річці світу. Відвідаємо старовинні міста та храми. Доторкнемося до прекрасного світу культури. Вчені цієї країни створили карти зоряного неба та сонячний календар, за яким рік мав 365 днів і поділявся на 12 місяців по 30 днів у кожному. Медики досягли визначних успіхів у галузі медицини, оволоділи мистецтвом муміфікації.
       На нашому шляху будуть цікаві пригоди, різні зупинки. А рухатися ми зможемо лише у тому випадку, коли будемо давати правильні відповіді на поставлені запитання.
Отже, попутного всім вітру та відмінних оцінок. (корабель з’являється на дошці)
Як, ви уже здогадалися тема сьогоднішнього уроку …( слайд 1)
Отже, на уроці ми маємо (слайд 2)
А епіграфом сьогоднішнього уроку я взяв слова П’єра Симона Лапласа (слайд 3)
Епіграф уроку:
 «Те, що ми знаємо, — обмежене, а те, чого ми не знаємо, — нескінченне».

      Так, дійсно, якщо говорити про Єгипет, то перше, що спадає на думку, це те, що тут таїться ще дуже багато таємниць. Але давайте поговорим про все по порядку.

III. Актуалізація опорних знань

Методичний прийом «Розминка»
1. З якими словами у вас асоціюється Єгипет?
2.   Які природні об’єкти знаходяться на території Єгипту?
IV. Вивченння нового матеріалу
      (Слайд 4) Спочатку в Єгипті було близько 40 держав. Їх правителі часто воювали один з одним — переможці захоплювали переможених. Деякі правителі стали називати себе царями. Цар — правитель, що уособлював вищу законодавчу, військову, судову та релігійну влади. Шанували його, як бога Ра. Врешті-решт, долину Нілу було поділено між двома великими царствами: в пониззі річки, тобто дельті, утворився Нижній Єгипет, а вище за течією — Верхній Єгипет.
         (Слайд 5) Щоб займатися землеробством, єгиптянам потрібно було постійно проводити іригаційні роботи, що було важко для окремої родини, тому вони об’єднувалися в общини на чолі з вождями. Такі общини називалися номи, а вожді — номархами. У кожній частині Єгипту було приблизно по 20 номів.
     (Слайд 6) Цар Верхнього Єгипту носив білу корону, схожу на високий шолом, а символом цієї держави була квітка лотосу. Корона царя Нижнього Єгипту була червоного кольору і мала плоске піднесення іззаду, а державним символом — папірус.
    (Слайд 7)  Між двома царствами відбувалися тривалі запеклі війни. Про цю епоху розповідає знаменитий єгипетський рельєф.
      Приблизно за три тисячі років до нашої ери цар Верхнього Єгипту Нармер остаточно підкорив Нижній Єгипет та об’єднав всю країну. Він став носити подвійну корону. Повелителів всього Єгипту стали називати фараонами.
(Відео 1- 5 загадок Єгипту)
        Незалежності Єгипет отримав в 1922 році. Але правителем Єгипту ще цілих тридцять років був ставленик Британської корони. Тільки в 1952 році Єгипет остаточно і можна сказати фактично здобув незалежність, перестав бути колонією Британії. Першою столицею єгипетської держави стало місто Мемфіс.
Зверніть увагу на карту-схему. (З’являється корабель на карті). Яка наша перша зупинка? 
ЗУПИНКА №1 «Картографічна» (Слайд 8)
Щоб потрапити до Червоного моря нам потрібно давати правильні відповіді
Назвіть країни з якими межує Єгипет, та  вкажіть якими морями омивається
А ми далі подорожуємо по Червоному морі. 
Проблемне запитання
Як ви гадаєте що впливало на розвиток господарства у Стародавньому Єгипті?
ЗУПИНКА 2. Країна «Пунт». (Слайд 16) 
1. Що ви знаєте про Пунт?
2. Який правитель Єгипту направив свої кораблі в Пунт? Чому?
3. Що вам відомо про цього правителя?
      (Після смерті Тутмоса І владу в Єгипті несподівано захопила жінка. Фараон
Хатшепсут (так звали цю жінку) не могла ходити у військові походи. Вона спорядила експедицію у далеку країну Пунт. Звідси єгиптяни привезли дерево, золото, слонову кістку. Частину привезених багатств Хатшепсут подарувала жерцям храму Амона, які її підтримували.
      За часів правління Хатшепсут проводиться велике будівництво. Було збудовано Карнакський храм, який і досі вражає своєю величчю. Армія була невдоволена таким правителем, тому що її прибутки значно скоротилися. Хатшепсут зображали із штучно підв’язаною бородою – обов’язковою ознакою всіх фараонів.)
ЗУПИНКА 3. «г. Сінай» (Слайд 21)
Що ви знаєте про цю гору?
(Однією з найцікавіших пам’яток Синайського півострова є гора Синай. Її релігійне значення надзвичайно велике, вона багато разів згадана як у Книзі Виходу, так і в Біблії і Корані. Саме тому тут завжди багато туристів і прочан. Більшість відправляється сюди пішки, а деякі навіть зупиняються на ніч в будиночках, щоб спостерігати звідси світанок.)
 ЗУПИНКА 4. «Суецький канал» (Слайд 24)   
Суе́цький кана́л є найбільшим судноплавний каналом у світі. Він з'єднує Середземне й Червоне моря та дозволяє сполучення між Європою й Азією максимально коротким шляхом, замість обходу Африки або перевезення вантажів сушею. Канал було відкрито 17 листопада 1869 року.  Початкова довжина каналу становила 162,5 км, а його глибина — 8 м. Станом на 2010 р. довжина Суецького каналу становила 193,30 км, глибина — 24 м та ширина — 205 м2. Це найбільший завантажений міжнародний морський судноплавний коридор у світі.
Для того, щоб подорож була більш приємна і безпечна, нам необхідно пригадати те, що вже відомо про річку Ніл.
ЗУПИНКА 5. Ніломір (Слайд 28) 
Ми відправляємося далі. На лівому березі річки стоїть скеля з дивними позначками. Давайте зупинимось тут, розглянемо цю скелю.
1. Як називалася така скеля?
2. Що означали ці позначки?
(Це «Ніломір». Біля південного кордону Єгипту, де пороги перетинають течію річки, влаштували «Ніломір» - скелю, на якій спеціальними позначками відмічали рівень води. Коли вода піднімалась дуже високо, звідси повідомляли про небезпеку. Нілометри використовувалися ще з часів фараонів. Ніл розливався, залишаючи після родючий ґрунт в долині, і починався сільськогосподарський сезон. Слабкий розлив означав можливість голоду, так як затоплялися малі території. Сильний розлив також міг викликати катастрофічні наслідки. Тому була важлива можливість передбачати об'єм майбутнього затоплення. Тому на річці від острова Елефантина і вниз за течією були побудовані подібні споруди.)
Розгадайте  ШАРАДУ (Слайд 33)  
Друге – людина, яка не має ніяких прав і ніякої власності.
Ціле – житель сучасного Єгипту. ( Араб )

Зупинка 6. Мемфіс. (Слайд 35)  
Ми підпливаємо до столиці Стародавнього царства – міста Мемфіс. На захід від Мемфіса знаходяться гробниці фараонів Стародавнього царства. Я пропоную вам невелику вікторину.
Як називалися ці гробниці? (Піраміди)
2. Як називають їх історики? (Перше чудо світу)
3. Чия піраміда найвища? (Хеопса)
 РОЗПОВІДЬ ПРО ПІРАМІДИ 
4. Хто оберігає спокій фараонів? (Сфінкс)
6. Який вигляд має Сфінкс? (Голова фараона, тулуб лева) Повідомлення Сфінкс
 (Слайд 43) 
Великий Сфінкс у Гізі - у перекладі українською — Батько Жаху. Це найдавніша монументальна скульптура на Землі, яка дійшла до нашого часу. Висічена з монолітної вапняної скелі у формі великого лева із головою людини. Вважається, що його обличчя є зображенням фараона Хафрапіраміда якого знаходиться поблизу.
Розміри Великого Сфінксу: довжина 73 м; ширина 19 м; висота 20 метрів; між передніми лапами було розташоване святилище. Статуя Сфінкса повернута обличчям до Нілу і висхідного сонця. Майже всі давньосхідні цивілізації бачили в леві символ сонячного божества. Сфінкса вважають стражником вічного спокою похованих навколо нього фараонів. 
У статуї відсутній ніс шириною в один метр. Поширеною легендою є те, що цю деталь статуї збили гарматним ядром під час наполеонівської битви з турками біля Пірамід (1798 р.)
Ребус  (Слайд 36), і Ребус  (Слайд 44)
ЗУПИНКА 7. «Військо фараона» 
Що ви знаєте про єгипетські колісниці? (Слайд 45)
(За часів Нового царства єгипетське військо ділилося на дві частини: піше і колісничне.  Єгиптяни навчалися у гіксосів використовувати коней у військовій справі. На озброєнні з’явилися лук і стріли, бойові сокири. Воїни йшли в бій під прапорами, під звуки сурм та бій барабанів.  Вперше єгиптяни побачили колісниці у гіксосів, близько 1700р. до н. е. Вся єгипетська кіннота складалася із бойових колісниць, в які впрягали двоє коней. Кіньми управляв візник, а поруч з ним стояв воїн. Але страшною зброєю було інше: до осей колісниць прикріплювали дві гострі коси, а до дишла – коси короткі. Уявіть собі, який жах на людей наводили колісниці, коло вони вилітали із-за піщаних барханів. Із свистом розрізали повітря смертоносними косами. Особливо славився прийом «гнів фараона» - колісниці вривалися в ряди ворогів, розверталися і мчали з флангу на фланг.)
ЗУПИНКА 8.
«Актуальні винаходи Єгиптян
1.     Математика
2.     Алфавіт.
3.     Перуки
4.     Медичні записи
5.     Хірургія
6.     Дверні замки
7.     Зубна паста і щітка
8.     Скло і цемент
9.     Карти зоряного неба.
10.                        Сонячний календар
Тімохіна Анастасія підготувала образ єгиптянки і зараз розкаже нам про нього.
ЗУПИНКА 9. « БІОЛОГІЧНА» (Відгадайте загадку)
Це одна з візиток Єгипту. Її часто привозять як сувенір із Єгипту.
Має пряме відношення до культури Єгипту. Річ рослинного походження.
Служить для збереження інформації. Єгипетсько мовою її назва означає « те, що належить царю». Її використовували для пошиття взуття, молоду як солодощі та їжу, навіть як паливо. ( Папірус - рослина)показую 2 картини з  папіруса)
Його в Єгипті найбільше
Використовується в будівництві.
Без нього не можна уявити пустелі. ( Пісок)
Розповідь про міста Лускор, Каїр, Абу-Сімбел

ЗУПИНКА №10
 « БЛІЦ ВІКТОРИНА»
1.     Унікальне творіння людських рук, вони є візитною карткою Єгипту. Ці досконалі споруди і сьогодні вражають своєю точністю та величністю. “Усе боїться часу, а час боїться тільки …” (Піраміди)
2.     Охоронець, “батько жаху”, гігантська фігура з тілом лева та головою фараона.(Сфінкс)
3.     Вони виконували найважчу роботу — рили канали, працювали на рудниках і каменоломнях, були веслярами на кораблях, іх називали «живі убиті». (Раби)
4.     Забальзамоване тіло померлого. (Мумія)
5.     Значки, що використовувались єгиптянами для написання слів. (Ієрогліфи)
6.     «Цар богів», головний бог в Єгипті. ( Амон – Ра).
7.     Чому стародавні єгиптяни називали свою землю чорною? (Через темний колір мулу)
8.Яку користь приносила єгиптянам кішка? (Ловила мишей, які нищили урожай.)
9.     Як називали єгиптяни свою країну? (Кемет)
10. Пристрій для підйому води. (Шадуф)
11. Ділянка серед пустелі, вкрита рослинністю. (Оазис)
12.Правитель Давнього Єгипту, на честь якого була побудована найбільша піраміда. (Хеопс)

(Слайд 73) Економіка
 Єгипет - індустріально аграрна країна. 

Економіка змішаного типу при сильному державному секторі. 
Провідну роль відіграють: видобуток нафти і природного газу, харчова і текстильна галузі, металургія, машинобудування, електроенергетика. У Єгипті виробляють: сталь 3 млн т, алюміній 195 тис т, фосфати 1,45 млн т, нафтопродукти 25 млн т, цемент 26 млн т, бавовняна пряжа 305 тис. т, тканини бавовняні 280 тис. м, легкові автомобілі 48,2 тис. шт., вантажні автомобілі 18,7 тис. шт., пральні машини 384,5 тис. шт., холодильники 585 тис. шт., газові плити 80 тис. шт.
           Головний транспорт країни: залізничний, автомобільний і морський,
У Єгипті працює 88 аеропортів для внутрішніх авіаперевезень.

                                     Розповідь про Асуанську греблю      (Слайд 73)
Асуа́нські гре́блі — найбільший комплекс гідротехнічних споруд в Єгипті на річці Ніл, поблизу міста Асуана. Дві греблі перегороджують річку в цьому місці: нова «Верхня Асуанська Гребля» 3600 м в довжину, 980 м завширшки і 111 м у висоту і стара «Нижня Асуанська Гребля » 1 900 м завдовжки і 54 м заввишки. Без водосховища щороку протягом літа Ніл виходив з берегів. Оскільки населення на берегах річки зростало, то виникла потреба управляти потоками води, щоб захистити сільгоспугіддя і бавовняні поля. У багатоводному році цілі урожаї могли бути повністю змиті, тоді як в низьководному році був широко поширений голод унаслідок посухи.

Розповідь про Шарм еш Шейх
        Шарм-Ель-Шейх є знаменитим єгипетським курортом, заповненим розкішними готелями, казино, нічними клубами і туристами. Відпочинок в Шарм-Ель-Шейху дуже популярний, хоча реальна краса цієї області – Червоне море і його узбережжя. Тут водиться неймовірна кількість екзотичної риби і коралів, які так цінуються серед любителів дайвінгу. Фактично, це одне з кращих місць для підводного плавання у світі.

     (Слайд 81) Єгиптянам дуже цікава музика і танці. Єгипетський танець живота отримав велику популярність по всьому світу. Він дуже подібний до східного танцю. Тому Кліщ Даша продемонструє нам його уривок.

Кухня Єгипту
Страви єгипетської кухні відрізняються гострим смаком і готуються з використанням великої кількості спецій і соусів. Мусульмани не вживають в їжу свинину.
Цікаві факти про Єгипет
1.     Чоловіки стародавнього Єгипту носили білий одяг, а жінки – чорний. 
2.     Цікаво те, що улюбленим напоєм давніх єгиптян було пиво. А ось їжею – хліб. 
3. Жителі Давнього Єгипту першими почали використовувати, як засоби зв’язку – голубів.
4. У стародавньому Єгипті, коли кішка вмирала, її господар, на знак глибокої жалоби збривав брови. З палаючого будинку, при пожежі, першим, що виносили єгиптяни була кішка. 
5. Закон забороняє єгиптянкам виходити заміж за чоловіків-іноземців.
6. В єгипетських автобусах немає дверей.
7. Термін обов’язкової військової служби в єгипетській армії залежить від освіти призовника.
8. Через напад акул, на кількох туристів, популярність єгипетських курортів впала, готелі стали знижувати ціни, щоб хоч якось привернути клієнтів, тоді в Єгипет почали прилітати росіяни, які відпочивали за півціни. Причому більшість з них на пляжі навіть не виходили, обмежуючись готелем, баром і басейном.

Можливо я згадав не всі цікаві факти про Єгипет, тому я пропоную переглянути вам коротеньке відео

                                       Розповідь про Лесю Українку                  

       (Зацікавлення Лесі Українки Північною Африкою випередили на довго її особисте перебування в Гелуані поблизу Каїру в 1909-1910 роках.
      Леся жила на віллі «Континенталь», активно лікувалася, випробовуючи всі курси лікування, що пропонували їй фахівці. Курс туберкуліну викликав погіршення стану здоров'я, після кожної ін'єкції піднімалась температура. Лікуючись вона створила цикл віршів  «Ра-Менеїс», «Сфінкс», «Єгипетські барельєфи», «Напис в руїні», «Весна в Єгипті».)

Вірш «Хамсін»  (Бондаренко Микола)
 (Взагалі, Єгипет сподобався Лесі Українці – вона писала: «Хороша країна, і я вже звикла любити її не як чужу». В одному із своїх листів до матері від 21 грудня 1909 р. вона пише: „Бачили ми великі піраміди і великого Сфінкса — це справді щось єдине на цілім світі! Ніякі картини, фотографії і т. п. не можуть дати справжнього поняття про душу цих камінних істот. Особливо сфінкс, він має велику тисячолітню душу, він має живі очі, він немов бачить вічність. А який там пейзаж перед очима Сфінкса!... Не розчарував мене Єгипет, а ще більше причарував. У травні 1910 року Леся Українка вирушила з Єгипту на Кавказ. Вона продовжувала боротися за життя зі страшним ворогом – туберкульозом. Його змогли зупинити в нозі, обеззброїти в легенях, але нирки… Це була остання фортеця страшної хвороби, яку лікарі поки що не могли здолати.)

Розуміючи, що кавказький клімат уже не підходить для неї, Леся написала сестрі Ользі, що, знову поїде до Єгипту. Але лист пошкодився і Ольга не змогла підібрати вірні слова. Давайте разом їй допоможемо.
(Слайд 89 «Текст з пропусками»). – (Іванчук Альона)
А щодо рідної сторони, їй дуже хотілося додому, до рідних людей. Побачитися з ними, побути поруч. Вдихнути українського повітря.
Не один раз письменниця зі словами зверталась до українського народу. Пам’ятайте з усіх країн світу, немає кращої країни - за Україну, не має кращої природи -  ніж в Україні, не має ніде таких добрих людей, як люди, які  проживають в Україні. Любіть свою Батьківщину і будьте патріотами нашої України.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
А зараз ми подивимось на екран і постараємось дати відповідь на запитання…
(На екрані запитання)
Отже, давайте підведемо підсумок нашого уроку
І давайте повернемось до нашого проблемного запитання
Як ви гадаєте що впливало на розвиток господарства у Стародавньому Єгипті? -  (Білоус Роксолана)
(Родючий ґрунт в дельті р. Ніл сприяв розвитку землеробства. Річка поєднувала різні райони країни та створювали можливість для торгівлі усередині та поза межами країни. Але використовувати ці переваги було дуже непросто. Пониззя річки зазвичай заболочувалося, а трохи подалі земля вже висихала від спеки, перетворюючись на пустелю. Крім того, русло річки часто мінялося, а розливи легко знищували посіви. Була потрібна праця багатьох поколінь, щоб осушити болота, провести канали для рівномірного постачання водою усієї країни, вміти протистояти повеням.)
ІV. Підведення підсумку уроку.
1.     Чи задоволені ви уроком?
2.     Чи змінилися ваші уявлення про Єгипет?
3.     Що нового ви дізналися під час уроку?
4.     Що у вивченому матеріалі є для вас найважчим?
5.     Що вам найбільше сподобалось на уроці?
6.     Що вас найбільше вразило?
7.     Що саме з вивченої теми ви хотіли б розказати своїм друзям ?
На цьому наш урок закінчується, але Єгипет таїть в собі ще стільки всього цікавого і неймовірного, що для вивчення може знадобитися вічність.....
Домашнє завдання:
параграф № 44, стор 175 – прочитати, зробити конспект.
Підготувати повідомлення про одного із фараонів.
Вивчити номенклатуру країн Африки.

Оцінювання учнів. 


Додаткові матеріали
Піраміди
Давні єгиптяни вірили, що фараон не просто людина, а земний бог, і називали його сином Сонця — Ра. За їх уявленнями, Все підкоряється волі фараона: і люди, і природа. Як втілення божественної сили фараон брав участь в усіх найважливіших подіях країни: перед початком розливу Ніла кидав у воду папірус з «наказом» річці почати розлив, відкривав оранку, зрізав перший сніп урожаю, брав участь у релігійних святах як верховний жрець. Символічним втіленням божественної сили фараона був сфінкс — лев з головою фараона.
Єгиптяни вірили, що у людини є душа. По смерті вона залишає тіло та відправляється у підземне царство, де править бог Осиріс. Але час від часу душа повинна повертатися на землю. Для цього тіло треба зберігати. Тому єгиптяни особливим способом обробляли тіло померлої людини, перетворюючи його на мумію. Тіло клали у гробницю, що мала назву «будинок вічності», побудовану з каменя або вириту в землі.
Найпрекрасніші гробниці — піраміди — будували для фараонів. Їх наповнювали предметами, які оточували царя за життя. Піраміди мали зробити їх імена безсмертними, а душам забезпечити гідне існування по смерті фараона.
Перша піраміда була збудована в 2700 р. до н. е. для фараона Джосера його першим міністром, відомим архітектором, астрономом та лікарем — Імхотепом. Населення вважали за почесний обов’язок працювати на спорудження пірамід.
Найбільшу з пірамід побудували близько 2 600 р. до н. е. для фараона Хеопса. Заввишки вона становила майже 146 метрів, її площа сягала 5 га. Піраміда складалася з 2 млн 300 тис. кам’яних блоків середньою вагою в 2,5 т. Кам’яні блоки обтесували та відшліфовували так, що між ними не проходило лезо ножа.
У серце піраміди вів тісний прохід. Там знаходилося приміщення з мумією фараона. Його внутрішні стіни прикрашали рельєфи, написи, фрески. Фараон покоївся в золотому саркофагу.
              Весна в Єгипті

                Хамсін

Рудий Хамсін в пустині розгулявся,
Жагою палений, мчить у повітрі,
Черкаючи пісок сухими крильми,
І дише густим полум’ям пекучим.
Якесь весілля дике! Мов сопілка –
Співа пісок, зірвавшися зненацька

З важкої нерухомості своєї,
А камінці на бубнах приграють.
Хто ж там у жовтій та сліпучій млі
На честь Хамсінові таночки водить?
Щось віє покривалами тонкими,
Так прудко-прудко крутячись у танці…

Якісь таємні вітряні дівчата,
Веселі діти смутної пустині?
«Чужинко, не дивись! Засиплю очі!»
І заздро загорнув Хамсін полою
Киреї жовтої своїх танечниць.
Ніхто не сміє бачить їх. Араб

Серед пустині падає додолу,
Як на молитві. «Вже ж! Молись! Молись!
Я давній бог, я той могутній Сет,
Що тіло Озірісове нетлінне
Розшматував і кинув у пустиню.
Ох, як тоді Ізіда заридала».

І звеселився спогадом Хамсін,
І вся пустиня мов знялася вгору
І в небо ринула. На жовтім небі
Померкло сонце – око Озіріса –
І стало так, мов цілий світ осліп…


      Великий Сфінкс у Гізі - у перекладі українською — Батько Жаху. Це найдавніша монументальна скульптура на Землі, яка дійшла до нашого часу. Висічена з монолітної вапняної скелі у формі великого лева із головою людини. Вважається, що його обличчя є зображенням фараона Хафрапіраміда якого знаходиться поблизу.
Розміри Великого Сфінксу: довжина 73 м; ширина 19 м; висота 20 метрів; між передніми лапами було розташоване святилище. Статуя Сфінкса повернута обличчям до Нілу і висхідного сонця. Майже всі давньосхідні цивілізації бачили в леві символ сонячного божества. Сфінкса вважають стражником вічного спокою похованих навколо нього фараонів. 
У статуї відсутній ніс шириною в один метр. Поширеною легендою є те, що цю деталь статуї збили гарматним ядром під час наполеонівської битви з турками біля Пірамід (1798 р.)
   

    Знайди пару:

Перед вами є визначення і поняття, пронумеровані. Співвіднесіть пояснення і поняття.
1. «Чорна земля»
А) Міф
2. Спеціальні греблі, зроблені з глини та очерету, які захищали поля від повені
Б) Геометрія.
3. Області в Давньому Єгипті.
В) Раби.
4. Те, що сплачували всі єгиптяни на користь держави
Г) Піраміди
5. Священий жук у давніх єгиптян
Д) Та – Кемет
6. Оповідання про богів.
Е) Дамба
7. Кам`яні гробниці фараонів.
Є) Скарабей
8. Єгипетське письмо.
Ж) Сфінкс.
9. Математична наука, яку винайшли давні єгиптяні.
З) Жерці
10. Скульптура лева з людським обличчям.
И) Номи.
11. Найбесправніша верства населення в Давноьму Єгипті
І)  Ієрогліфи
12. Служителі в єгипетських храмах.
Ї)  Податок.

Тутанхамон - цей фараон був наймолодшим правителем. При владі перебував всього 8 років. Помер за загадкових обставин. Його золота маска стала символом Стародавнього Єгипту.

Хатшепсут - її називали «першою серед найвродливіших», вона правила Єгиптом 22 роки і організувала експедицію до країни Пунт.

Рамзес ІІ - цей фараон прославився як будівничий, мав велетенський зріст, прожив майже 90 років і правив упродовж 66 років.

Нефертіті - дружина фараона-реформатора Ехнатона, її скульптурний портрет став ідеалом жіночої краси

Шампольйон  -  французький учений, який розшифрував у 1821 році єгипетські ієрогліфи.

Мойсей - звільнив свій народ від єгипетського рабства, а після того 40 років водив євреїв по пустелі.
  
Проблемне запитання
Як ви гадаєте що впливало на розвиток господарства у Стародавньому Єгипті?
Родючий ґрунт в дельті р. Ніл сприяв розвитку землеробства. Річка поєднувала різні райони країни та створювали можливість для торгівлі усередині та поза межами країни. Але використовувати ці переваги було дуже непросто. Пониззя річки зазвичай заболочувалося, а трохи подалі земля вже висихала від спеки, перетворюючись на пустелю. Крім того, русло річки часто мінялося, а розливи легко знищували посіви. Була потрібна праця багатьох поколінь, щоб осушити болота, провести канали для рівномірного постачання водою усієї країни, вміти протистояти повеням.
  
Кухня Єгипту
Кушарі-єгипетське національне блюдо, Кушарі готуються з рису, пасти, сочевиці, цибулі, часнику і нуту. Наявність чотирьох джерел вуглеводів робить його найпопулярнішим блюдом для обіду у більшості регіонів Єгипту вже більше 100 років.
Кунафа - єгипетське ласощі, зроблене з дуже тонкого, подібного локшині печива. Походження кунафи дуже таємниче - його присутність було зареєстровано в арабських середньовічних куховарських книгах Єгипту, Леванте і Туреччини.
Каркаде – це чай, який є традиційним єгипетським напоєм Він може подаватися як в гарячому, так і в холодному вигляді.
Дукка – суміш подрібнених горіхів і запашних трав  з додаванням солі. Мулукия (зелений суп) – ситне блюдо з яловичиною, кролятиною, курятиною або рибою. Але не це головне в ньому, а листя джуту, тропічного рослини, жорсткі стебла якого використовують для виготовлення канатів і мішковини.
Махва – жарений голуб фарширований рисом чи пшоном.
Кюфта – котлєта з м’яса барана чи корови, з добавкою ароматних спецій.
Кебаб – шашлики з баранини , жарені  на грілі.
Пастрома – говядина, приготовлена з додаванням ароматних спецій.
Шаверму – вона и в Єгипті шаверма. Але тут найсмачніша.
Балах-эль-шам -  це солодкі палочки, приготовлені з тіста с додаванням сахарного сіропа.
Мухалабію – ніжне блюдо, приготовлене з риса, масла і горіхів.
Фул медамес – бобове пюре, приправлена часником, лимонним соком і оливковою олією.
Халва – улюблена всіма солодкість. В Єгипті роблять халву з кунжуту і додають в неї подрібнені фісташки, мигдаль або кедрові горішки.
Баба гануш -  популярне блюдо східної кухні, сніданок, складається головним чином з пюре готових баклажанів, змішаних з приправами (наприклад, з кунжутною пастою, оливковою олією, лимонним соком).
Соуси готуються на основі оливкової олії, лимона, оцту, трав і різних прянощів.
Салати зазвичай подаються в якості закусок, як змішані, так і у вигляді окремих інгредієнтів. Більшість салатів являють собою суміш сирих або варених овочів, або всіляких поєднань овочів і м'яса.
Як ви гадаєте що впливало на розвиток господарства у Стародавньому Єгипті?


Л. Українка

       Зацікавлення Лесі Українки Північною Африкою випередили на довго її особисте перебування в Гелуані поблизу Каїру в 1909-1910 роках. Леся жила на віллі «Континенталь», активно лікувалася, випробовуючи всі курси лікування, що пропонували їй фахівці. Курс туберкуліну викликав погіршення стану здоров'я, після кожної ін'єкції піднімалась температура. Лікуючись вона створила цикл віршів «Весна в Єгипті», «Ра-Менеїс», «Сфінкс», «Єгипетські барельєфи», «Напис в руїні». Взагалі, Єгипет сподобався Лесі Українці – вона писала: «Хороша країна, і я вже звикла любити її не як чужу». В одному із своїх листів до матері від 21 грудня 1909 р. вона пише: „Бачили ми великі піраміди і великого Сфінкса — це справді щось єдине на цілім світі! Ніякі картини, фотографії і т. п. не можуть дати справжнього поняття про душу цих камінних істот. Особливо сфінкс, він має велику тисячолітню душу, він має живі очі, він немов бачить вічність. А який там пейзаж перед очима Сфінкса!... Не розчарував мене Єгипет, а ще більше причарував. У травні 1910 року Леся Українка вирушила з Єгипту на Кавказ. Вона продовжувала боротися за життя зі страшним ворогом – туберкульозом. Його змогли зупинити в нозі, обеззброїти в легенях, але нирки… Це була остання фортеця страшної хвороби, яку лікарі поки що не могли здолати. Розуміючи, що кавказький клімат уже не підходить для неї, Леся написала сестрі Ользі, що, знову поїде до Єгипту. Але лист пошкодився і Ольга не змогла підібрати вірні слова. Давайте разом їй допоможемо. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Виховні години

« Твоє здоров’я у твоїх руках». Ведучий 1.  Хіба над нами не склепіння неба,         Хіба навколо це не білий світ? Питаю вас: що ...