«____» _________ 20___
Мета: навчитися виготовляти моделі ізомерів алканів,
закріпити знання про просторову будову насичених вуглеводнів.
Обладнання: набір «Моделі молекул»
Хід роботи
1. Зберіть кулестрижневу модель молекул метану, етану, бутану,
2-метилпропану та заповніть таблицю.
![]()
метан
|
![]()
етан
|
![]()
бутан
|
![]()
2-метилпропан
|
Назва алкану
|
Молекулярна формула речовини
|
Структурна формула речовини
|
|
Розгорнута
|
Напіврозгорнута
|
||
Метан
|
|
|
|
Етан
|
|
|
|
Бутан
|
|
|
|
2-Метил-пропан
|
|
|
|
2. Дайте відповіді на запитання.
1. Напишіть, яку просторову форму має молекула:
метану___________________________________________________________________________
етану____________________________________________________________________________
бутану___________________________________________________________________________
2. У чому полягає подібність просторової будови молекул бутану та
2-метилпропану? _________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
3. Чим відрізняються просторові будови молекул бутану та
2-метилпропану? _________________________________________________________________
2-метилпропану? _________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Висновок
Значення моделювання в органічній хімії полягає в ______________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _________
«____» _________ 20___
Мета: ознайомитися зі зразками нафтопродуктів;
порівняти їхні властивості.
Обладнання та реактиви: колекція продуктів
нафтопереробки, довідник.
Хід
роботи
З правилами БЖД ознайомлений(а) і зобов’язуюсь
виконувати ___________________________
1.Розгляньте
колекцію продуктів нафтопереробки і випишіть їх назви:
Продукти прямої
перегонки: _______________________________________________________
Продукти вторинної
переробки: ____________________________________________________
Продукти переробки
мазуту:________________________________________________________
2.Розгляньте видані вам і заповніть таблицю:
Ознаки порівняння
|
Бензин
|
Гас
|
Мазут
|
Вазелін
|
Формули компонентів фракції
|
|
|
|
|
Зовнішній вигляд
|
|
|
|
|
Колір
|
|
|
|
|
Запах
|
|
|
|
|
Температура кипіння
|
|
|
|
|
Розчинність у воді
|
|
|
|
|
Галузі застосування
|
|
|
|
|
Висновок: Фізичні властивості нафтових фракцій
залежать від ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Різні сорти бензину відрізняються один від одного ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ________
«____» _________ 20___
Мета: ознайомитися зі
зразками продуктів коксування вугілля та різних видів палива; порівняти їхні
властивості.
Обладнання та реактиви:
колекція продуктів коксування вугілля та різних видів палива.
Хід
роботи
З правилами БЖД ознайомлений(а) і зобов’язуюсь
виконувати ____________________
І.Розгляньте
колекцію продуктів коксування кам’яного вугілля і визначте для кожного:
агрегатний стан, зовнішній вигляд, колір, запах, розчинність у воді.
Результати запишіть у таблицю
Кам’яне
вугілля
|
|||
Ознаки
порівняння
|
Коксовий
газ
|
Кокс
|
Кам’яновугільна
смола
|
Формули компонентів
|
|
|
|
Зовнішній вигляд
|
|
|
|
Колір
|
|
|
|
Запах
|
|
|
|
Розчинність у воді
|
|
|
|
Галузі застосування
|
|
|
|
ІІ. Розгляньте колекцію зразків палива і визначте для кожного: агрегатний стан,
зовнішній вигляд, температуру займання та теплоту згоряння (за довідником).
Результати спостережень запишіть у таблицю.
Ознаки
порівняння
|
|||||
Назва
палива
|
Агрегатний
стан
|
Зовнішній
вигляд
|
Температура
займання
|
Теплота
згоряння
|
Шкідливі
продукти згоряння
|
Кам’яне вугілля
|
|
|
|
|
|
Буре вугілля
|
|
|
|
|
|
Торф
|
|
|
|
|
|
Нафта
|
|
|
|
|
|
Природний газ
|
|
|
|
|
|
Висновок: Поясніть взаємозв’язок між хімічним складом,
фізичними властивостями та галуззю застосування продуктів коксування
_________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _________
«____» _________ 20___
Мета: ознайомитись з колекцією каучуків і виробів з
них; з'ясувати склад зразків і встановити властивості, які забезпечують використання
кожного з них у тій чи іншій галузі
Обладнання та реактиви: колекція каучуків,
довідник.
Хід роботи
З правилами БЖД
ознайомлений(а) і зобов’язуюсь виконувати ___________________
Розгляньте колекцію та ознайомтесь із
зовнішнім виглядом та властивостями
каучуків
Результати досліджень оформіть у робочих зошитах у
вигляді таблиці.
Характеристика зразків каучуків
Назва
|
Хімічна
формула |
Зовнішній
|
Властивості
|
Використання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок: Загальні
властивості каучуків _________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Каучуки
відрізняються _____________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______
«____» _________ 20___
Мета: ознайомитись з колекцією пластмас і виробів з
них; з'ясувати склад зразків і встановити властивості, які забезпечують
використання кожної з них у тій чи іншій галузі
Обладнання та реактиви: колекція пластмас,
довідник.
Хід роботи
З правилами БЖД
ознайомлений(а) і зобов’язуюсь виконувати ___________________
Розгляньте колекцію та
ознайомтесь із зовнішнім виглядом та властивостями пластмас
Результати досліджень оформіть у робочих зошитах у
вигляді таблиці.
Зразки пластмас
Назва
|
Хімічна формула
|
Зовнішній вигляд
|
Застосування
|
Властивості, що зумовлюють застосування
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок Загальні
властивості пластмас __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Пластмаси
відрізняються __________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______
«____» _________ 20___
Мета: Ознайомитись зі зразками натуральних, штучних і
синтетичних волокон та дослідити відношення до горіння
Обладнання та реактиви: зразки волокон, пінцет, сірники.
Хід роботи
З правилами БЖД
ознайомлений(а) і зобов’язуюсь виконувати ____________________________
Уважно розгляньте видані вам зразки волокон і
тканин. Перевірте їх еластичність, визначте колір, блиск. Затисніть невеличкий
шматочок волокна в пінцеті чи тримачі для пробірок і підпаліть. Зверніть увагу
на швидкість спалахування, характер горіння, запах продуктів горіння та залишок
після припинення горіння.
Результати дослідження оформіть у вигляді таблиці
Характеристика волокон
Назва
|
Зовнішній вигляд
|
Тип волокна
|
Характер горіння
|
Використання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок: Загальні
властивості волокон __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Волокна
відрізняються __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______
«____» _________ 20___
Мета: ознайомитися з інформацією, що міститься на
етикетках до харчових продуктів.
Обладнання: етикетки до харчових продуктів, або їх фотографії
у додатку1.
Хід роботи
З правилами БЖД
ознайомлений(а) і зобов’язуюсь виконувати _____________________
Ознайомтеся з однією із етикеток до харчових
продуктів, заповніть таблицю.
Етикетка до харчового
продукту ___________________________
(назва
харчового продукту)
Інформація на етикетці
|
Показники
|
Вплив на організм людини
|
|
Вміст у харчовому
продукті: білків
жирів
вуглеводів
вітамінів
|
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
|
|
|
Хімічний склад
|
|
|
|
Харчові добавки
|
|
|
|
Е-числа
|
|
|
|
Термін придатності
|
|
|
|
Спосіб зберігання
|
|
|
|
Виробник
|
|
|
Зробіть висновок:
Етикетки до харчових
продуктів необхідні для _________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______
«____» _________ 20___
Обладнання: етикетки з інструкціями до товарів побутової
хімії, або їх фотографії у додатку2.
Хід
роботи
З правилами БЖД ознайомлений(а) і зобов’язуюсь
виконувати ____________________
ознайомтеся з однією з інструкцій до товарів
побутової хімії, заповніть таблицю.
Етикетка
до продукту побутової хімії ______________________________________________
(назва
продукту)
Розділ інструкції
|
Короткий зміст розділу
|
Рейтинг значущості для споживача (за 5-бальною
шкалою)
|
Розділи інструкції, інформацією яких , я користуюся (+)
|
Повна назва
засобу
|
|
|
|
Спосіб застосування
|
|
|
|
Застереження
(безпека)
|
|
|
|
Склад
|
|
|
|
Дата випуску
|
|
|
|
Виробник
|
|
|
|
Зробіть висновок: Інструкції до товарів побутової хімії
необхідні для_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______
«____» _________ 20___
Мета: виявити відмінності між властивостями
господарського мила і прального порошку.
Обладнання та реактиви: штатив з пробірками,
індикаторний папірець, розчини прального порошку, господарського мила, тверда
вода, універсальний індикаторний папірець.
Хід
роботи
З правилами БЖД ознайомлений(а) і зобов’язуюсь
виконувати __________
І. Виявлення
середовища розчину мила та синтетичного мийного засобу.
Що робили
|
Що спостерігали
|
Нанесіть на індикаторний папірець по 1 краплі
розчинів мила та прального порошку
|
Мило_______________________
Пральний порошок____________
____________________________
Висновки
____________________________
____________________________
|
ІІ Порівняння
піноутворення мила і синтетичних мийних засобів у твердій воді.
Що робили
|
Що спостерігали
|
Візьміть дві пробірки. Налийте в кожну по 3-4 мл
твердої води. У пробірку № 1 додайте 5 крапель розчину мила, у пробірку № 2 —
5 крапель розчину прального порошку. Вміст пробірок збовтайте. Зверніть увагу
на кількість піни
|
Мило_______________________
Пральний порошок____________
____________________________
Висновки
____________________________
____________________________
|
Висновок: У твердій воді доцільно використовувати
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Оцінка _______
«____» _________ 20___
Мета: дослідним шляхом підтвердити набуті знання про
видалення забруднення різного походження з поверхні тканини.
Обладнання та реактиви: шматки тканини з плямами олійної фарби, олії,
іржі, соку або трави, розчинники: бензин, вода, етанол, розчин щавлевої
кислоти.
Хід
роботи
З правилами БЖД ознайомлений(а) і зобов’язуюсь
виконувати ____________________________
Вид плями
Спосіб
видалення |
Олійна фарба
|
Олія
|
Іржа
|
Сік
|
Вода холодна
|
|
|
|
|
Вода гаряча
|
|
|
|
|
Бензин
|
|
|
|
|
Етанол
|
|
|
|
|
Розчин щавлевої кислоти
|
|
|
|
|
Висновок.
Плями, утворені жирами, найкраще видаляються
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Плями, утворені олійною фарбою, найкраще
видаляються
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Забруднення, утворені іржею, найкраще видаляються
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Плями, утворені фруктовим соком або травою,
найкраще видаляються_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Додаткове завдання
Для виведення застарілої плями із чаю
використовують розчин щавлевої кислоти масою 3 г на склянку води. Обчисліть масову
частку розчиненої речовини в такому розчині.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка _______
Характер
забруднення
|
Рекомендації
з видалення
|
Чорнило
|
1.
Забруднену ділянку тканини ретельно протерти чистою ганчіркою, змоченою
спиртом (етанолом).
2. Тканину з плямою потримати в гліцеролі майже 1 год., а потім прополоскати в теплій злегка підсоленій воді. Якщо сліди залишилися, випрати річ у теплій мильній воді. 3. Протерти пляму ватою (замінювати в міру забруднення), змоченою в суміші однакових кількостей гліцеролу й етанолу, а потім тканину промити водою. |
Спиртові
й нітроцелюлозні лаки
|
Протерти
ватою, змоченою в спирті (етанолі).
|
|
Жири,
масла
|
1. На
виріб покласти шматочок білої бавовняної тканини або складений у кілька разів
фільтрувальний папір, а забруднену ділянку тканини протерти зі зворотного
боку круговими рухами (від периферії до центру) ватою, змоченою в бензині.
2. Протерти забруднену ділянку тканини ватою, і змоченою теплим розчином суміші нашатирного спирту (водного розчину амоніаку з масовою часткою розчиненої речовини 10%) і мийного засобу (одна чайна ложка на півсклянки теплої води). Потім виріб пропрасувати через чисту білу тканину. 3. Забруднену ділянку на шовковій тканині занурити на 5-10 хв. у розчин, що складається з половини столової ложки нашатирного спирту, столової ложки гліцеролу й столової ложки води. Потім виріб промити в теплій воді. |
|
Кров
|
Не
видаляти пляму гарячою водою, оскільки така вода закріплює забруднення!
Випрати забруднену ділянку тканини в холодній воді, а потім у теплій (не вище
40 °С), користуючись універсальним мийним засобом або засобом із добавлянням
ферментів.
|
|
Чай
|
1.
Протерти забруднену ділянку ватою, змоченою в суміші з 2 чайних ложок
гліцеролу й половини чайної ложки нашатирного спирту.
2. Обробити пляму, якщо вона свіжа, крутим окропом. 3. Для виведення застарілої плями використати розчин щавлевої (оксалатної) кислоти (2-3 г на склянку води): теплим розчином змочити пляму, а коли вона зникне, ретельно промити водою. |
|
Какао
|
1.
Тканину з плямою натягнути на глибоку тарілку або миску й поливати пляму
холодною водою, у якій розбавлено небагато мила чи мийного засобу.
2. Застарілу пляму протерти теплим гліцеролом, потім промити водою. Кава 1. Пляму намилити, злегка випрати, потім помістити в окріп і кип’ятити до зникнення плями. 2. Застарілу пляму змочити та протерти сумішшю з 1 чайної ложки гліцеролу, 1 чайної ложки води та декількох крапель нашатирного спирту, після зникнення плями промити гарячою водою. |
|
Парафін
|
Покласти
на забруднену ділянку тканини з обох боків кілька шарів промокального паперу
й пропрасувати гарячою праскою — папір вбере розплавлений парафін.
|
|
Трава
(зелень)
|
1.
Плями на бавовняних, льняних і шовкових тканинах витримати в гарячій воді з
додаванням кухонної солі (1 столова ложка на 1 склянку води); якщо сліди
залишилися, випрати виріб з милом.
2. Якщо речі ще підлягають пранню, протерти пляму розчином кухонної солі, а потім спиртом. 3. Застарілу пляму на бавовняних і льняних тканинах обробити гарячим розчином щавлевої (оксолатної) кислоти (1 чайна ложка на 0,5 л гарячої води), потім річ ретельно прополоскати водою. |
|
Іржа
|
1.
Ділянку забрудненої тканини (льняної, бавовняної або шерстяної) покласти в
емальований таз із розбавленим оцтом (2 столові ложки на 1 склянку води) і
підігріти до 80-90 °С. Потім тканину промити в теплій воді, у яку додати нашатирний
спирт (1 столова ложка на 2 л води).
2. З кольорових тканин краще всього виводити іржу лимонною кислотою. 3. Найпростіший спосіб позбутися плям іржі — за допомогою шматочка лимона. Загорнути його в марлю, прикласти до плями й провести кілька разі з протилежного боку тканини гарячою праскою. Цей спосіб застосовують для всіх видів тканин. |
|
Фрукти,
ягоди
|
Тканину
з плямою розтягнути над тарілкою (мискою) і поливати окропом, доки пляма не
зникне.
|
|
Косметичні
засоби
|
1.
Протерти пляму теплим гліцеролом або спиртом.
2. Обробити ділянку з плямою уайт-спіритом або бензином, «ореол» змити розбавленим оцтом чи теплим гліцеролом, а потім промити водою. |
|
Немає коментарів:
Дописати коментар